اتوماسیون صنعتی چیست و چند نوع دارد؟

اتوماسیون صنعتی

فهرست مطالب

اتوماسیون صنعتی در حقیقت مجموعه فرایند هایی است که با استفاده از ابزار و ماشین آلات مختلف مواد اولیه به محصول مورد نظر تبدیل می‌گردد. تجهیزات اتوماسیون صنعتی شامل هر وسیله‌ای مانند موتور، تسمه نقاله، دریل و غیره می باشد که در انواع مختلف دستگاه های الکترونیکی و یا ماشین های الکترونیکی شیمیایی مانند سیستم های احتراق شیمیایی، خشک کن ها، کوره ها، دیگ های بخار و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

از دوران انقلاب صنعتی در کشورهای اروپایی بحث اتوماسیون صنعتی به موضوع مهمی مبدل شد تا با استفاده از تکنیک ها و روش های گوناگون به بشریت کمک شود تا خطوط تولید خود را به بهترین شکل ممکن راه اندازی کرده و جلو ببرد. اهمیت سیستم اتوماسیون صنعتی امروزه به قدری است که چرخه تولید، بدون توجه به این سیستم ها عملاً از کار می افتد و یا به سختی جلو میرود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با آرین ربات همراه باشید:

اهمیت و مزایای اتوماسیون صنعتی

استفاده از اتوماسیون صنعتی در یک چرخه صنعتی و تجاری می تواند راندمان و بازده را تا حد زیادی افزایش دهد. تاثیر و اهمیت استفاده از اتوماسیون صنعتی امروزه برای تمامی فعالان حوزه صنعت کاملاً آشکار بوده است. همچنین مشخص است که تا چه حدودی می‌تواند، هزینه‌های تولید را کاهش دهد. همچنین این سیستم می‌تواند تا حدود زیادی خطاهای انسانی را از بین برده و بهره وری را به حداکثر خود برساند. شرکت‌ها و گروه‌های مختلف صنعتی و تجاری برای آن که پروژه‌های تولید و ساخت خود را در حالت ایده‌آل و با نهایت انعطاف‌پذیری انجام دهند، از اتوماسیون صنعتی استفاده می‌کنند. با استفاده از این سیستم‌ها می‌توان متغیرهایی مانند جریان، سطح، ترکیبات شیمیایی، فشار، دما و همچنین عملکرد سیستم ها را به بهترین شکل ممکن تحت کنترل و بازنگری قرارداد.

مدل های مختلف اتوماسیون

انواع اتوماسیون صنعتی در چهار دسته کلی طبقه بندی می شوند که شامل اتوماسیون ثابت، انعطاف پذیر، یکپارچه و همچنین قابل برنامه ریزی می باشد. در اتوماسیون صنعتی ثابت، تجهیزات مربوط به خطوط تولید با استفاده از یکسری عملکردها فیکس شده و ایجاد تغییرات در آن ها بسیار کم انجام می شود. این نوع اتوماسیون بیشتر برای سیستم های تولید انبوه مورد استفاده قرار می گیرد. مدل بعدی، اتوماسیون انعطاف پذیر است که در اکثر مواقع با استفاده از کامپیوتر تحت کنترل قرار می‌گیرد. این نوع اتوماسیون بیشتر برای مواردی که محصول تولیدی در دفعات متعددی تغییر می کند، مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های CNC یکی از نمونه های سیستم اتوماسیون انعطاف پذیر به حساب می آیند.

مدل بعدی، اتوماسیون صنعتی یکپارچه است که مجموعه‌ای از داده‌ها، فرایندها و ماشین آلات تحت فرمان یک سیستم مرکزی قرار می گیرند تا فرایند تولید با نهایت هماهنگی و در بالاترین سطح کیفیت به انجام برسد. برای این حوزه مثال های زیادی وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به جرثقیل‌ها، طراحی کامپیوتری،‌ نوار نقاله‌ها و همچنین ساخت رایانه‌ای اشاره کرد. مدل آخر، سیستم اتوماسیون صنعتی قابل برنامه ریزی نام دارد. این نوع اتوماسیون این امکان را به ما میدهد تا پیکربندی ماشین آلات و همچنین توان عملیاتی را با استفاده از کنترل‌های الکترونیکی که در اختیار داریم، تغییر دهیم.

معرفی تجهیزات اتوماسیون صنعتی

از جمله مهمترین تجهیزاتی که در انواع مختلف اتوماسیون های صنعتی استفاده می‌شود می توان به مدل های مختلف کنترل صنعتی، سنسور های صنعتی، رله های صنعتی، مبدل های ارتباطی، لیمیت سوئیچ ها، منبع های تغذیه، خط کش ها، انکودر ها و همچنین انواع مختلف دیتالاگر اشاره کرد. مجموعه تجهیزات که در اتوماسیون به کار می روند با استفاده از یک سری برنامه نویسی های کاملاً دیجیتال انجام می‌شوند. که این تجهیزات باعث کاهش نیروی انسانی شده است. همچنین فرآیند تصمیم‌گیری و فرمان‌دهی را با بالاترین دقت و کمترین میزان خطا در طول فرایند انجام تولید اجرا می کنند.

کمپانی آرین ربات تولید کننده انواع مختلف ربات های IML و همچنین ربات های قطعه گذار و قطعه بردار در ایران می باشد که فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ آغاز نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات این شرکت و دریافت مشاوره میتوانید با کارشناسان مجموعه ارتباط برقرار کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x