تاثیر ربات‌ IML در صنعت پلاستیک

ربات IML

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد در خرید مایحتاج خود به آن توجه می‌کند، در وحله اول کیفیت محصول مورد نظر است، دومین مورد هم داشتن بسته‌بندی جذاب و چشمگیر محصولات است. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، بسیاری از سازندگان بیشترین تلاش و هزینه‌های خود را جهت همین امر به کار برده‌اند. اینجاست که اهمیت بالای استفاده از ربات IML به چشم می‌آید.

در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا در مورد تاثیر ربات IML در صنعت پلاستیک بیشتر توضیح دهیم و اطلاعات ارزشمندی را در این مورد به شما بدهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تکنولوژی ربات IML  چیست؟

در گذشته برای قرار دادن لیبل روی بسته‌بندی محصولات از برچسب استفاده می‌شد؛ امروزه از تکنولوژی IML به جای استفاده از روش‌های سنتی استفاده می‌شود. IML یا (In Mold Labeling) در واقع به معنی لیبل‌گذاری درون قالب که معمولا به صورت هم‌زمان با تولید ظرف است گفته می‌شود. به این صورت که لیبلی که روی ظروف قرار می‌گیرد، تبدیل به یک بخش جدانشدنی از ظرف تولیدی خواهد شد.

ربات IML

نقش مهم تکنولوژی IML در صنعت پلاستیک

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، ربات‌های IML در صنعت پلاستیک نقش بسیار مهمی دارد. روش کار هم به این صورت است که ظروف پلاستیکی در هنگام قالب‌گذاری با استفاده از ربات‌هایی به اسم ربات قطعه گذار و ربات قطعه بردار، به صورت تزریق با مواد پلیمری، فرایند برچسب زدن روی ظروف پلاستیکی را انجام می‌دهند.

در طی انجام این فرایند، لیبل و یا برچسبی که روی محصولات زده خواهد شد، از طریق ربات قطعه گذار، تزریق خواهد شد. به این صورت که برچسب موردنظر، در داخل پلاستیک ذخیره خواهد شد و تبدیل به یک قسمت جدا نشدنی محصول تبدیل می‌شود.

عوامل مهم در IML

یکی از عوامل مهمی که این فرایند را منحصر به فرد کرده است، با دوام بودن و مقاومت بالای آن می‌باشد. همچنین فرآیند IML بهترین روش برای نشان دادن طرح‌های گرافیکی برای تبلیغات می‌باشد. امروزه استفاده از این روش در جذابیت و زیبا‌تر شدن ظروف پلاستیکی مواد غذایی به کار برده می‌شود و مصرف‌کنندگان قادرند از این نوع ظروف پلاستیکی پس از استفاده از مواد غذایی داخلی آن در موارد و کاربردهای دیگری  استفاده نمایند.

فرآیند تولید ظروف پلاستیکی به روش IML

فرایند تولید ظروف پلاستیکی به روش IML به این صورت است که در ابتدا مشتری لیبل در خواستی را سفارش می‌دهد و سپس لیبل مورد نظر طراحی، چاپ و دایکات خواهد شد. بعد از این مرحله تمامی لیبل‌هايی که چاپ خورده‌اند آماده می‌شوند و به وسیله ربات قطع گذار و ربات قطعه بردار، به داخل قالب برده می‌شود.

در این مرحله لیبل مورد نظر با استفاده از نیروی الکتریسیته ساکن، روی دیواره قالب ثابت خواهد شد و مواد پلاستیکی که به حالت ذوب شده تبدیل شده‌اند، به داخل قالب تزریق می‌شوند. اینجا لیبل تبدیل به بخشی جدانشدنی از بدنه تبدل خواهد شد. در مرحله بعد به صورت هم‌زمان، قطعه لیبل‌گذاری شده با استفاده از ربات جدا می‌شود و سپس لیبل بعدی در قالب قرار می‌گیرد و این پروسه ادامه خواهد شد.

لازم به ذکر است که استفاده از ربات IML برای تهیه محصولات پلاستیک هیچ محدودیتی ندارد و تقريبا هر محصولي را مي‌شود با استفاده از این روش تولید و به بازار عرضه کرد.

ربات IML

مزایای استفاده از ربات IML در صنعت پلاستیک برای تولید کنندگان

استفاده از این روش با توجه به اینکه از روش‌های سنتی بسیار کارآمدتر و بهتر است. مزایای دیگری نیز با خود برای تولید کنندگان به ارمغان آورده است. اگر بخواهیم خیلی کلی در مورد مزایای استفاده از این روش در صنعت پلاستیک بگوییم، به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • محافظت هر چه بیشتر از محصولات تولیدی
  • حمل و نقل آسان و به صرفه
  • زیبای ظاهری محصولات
  • تنوع در طرح و رنگ‌بندی‌های مختلف
  • قیمت‌های رقابتی
  • رعایت هرچه بیشتر استانداردهای رایج و بهداشتی
  • ایجاد ارزش افزوده بیشتر روی محصول و ارتقاء سطح فروش
  • تبلیغات دائمی اسم برند به دلیل دوام بالای چاپ لیبل روی بسته‌بندی
  • کیفیت بسیار بالای رنگ لوگو و عکس چاپ شده روی ظروف
  • تنوع بسیار بالا در طراحی لوگو و لیبل‌ها
  • قیمت رقابتی و مقرون به صرفه
  • مقاومت بسیار بالای لیبل در برابر آب و سطوح خشن

مزایای استفاده از ربات IML در صنعت پلاستیک برای مصرف‌کنندگان

اگر بخواهیم خیلی کلی در مورد مزایایی که استفاده از این روش برای مصرف‌کنندگان دارد بگوییم؛ به مورد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • جلب نظر مشتریان به خاطر زیبایی و چشم‌گیر بودن محصولات
  • عدم تماس مستقیم دست با ظروف در هنگام تولید و بسته‌بندی به علت استفاده از ربات‌ها
  • ماندگاری بیشتر محصولات
  • قابلیت استفاده مجدد از ظروف و…
ربات IML

جمع‌بندی و حرف آخر

در این مقاله ما نکات بسیار زیادی را در مورد تاثیر ربات IML در صنعت پلاستیک برای شما گفتیم. استفاده از این تکنولوژی مزایای بسیار زیادی هم برای تولیدکنندگان خواهد داشت و هم برای مصرف‌کنندگان. شرکت آرین ربات این امکان را برای صنعت کشورمان فراهم کرده است تا بتواندد از این تکنولوژی مهم بهره منو شوند. امیدوارم نکاتی که در این مقاله بیان شد، برای شما مفید بوده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x