تکنولوژی IML ابزاری سودمند برای کارخانه ها

تکنولوژی IML

فهرست مطالب

تکنولوژی IML یا in mold labeling به معنی لیبل گذاری درون قالب در زمان ساخت ظروف می باشد. این تکنولوژی روشی نوین برای برچسب زنی بر روی ظروف و محصولات پلاستیکی است.

به طور کلی برچسب زدن درون قالب ها و پروسه لیبل بر روی ظروف پلاستیکی با استفاده از تکنولوژی IML صورت می گیرد. برچسب های ظروف با استفاده از این تکنولوژی به صورتی است که در نتیجه کار برچسب جزئی از ظرف می شود. به این صورت که گویی برچسب جزئی از بدنه ظرف بوده است. استفاده از این تکنولوژی بر روی انواع ظروف همچون درب، فنجان، سطل، قوطی و قفسه ها و … قابل اجرا است. تفاوت برچسب زنی با استفاده از این تکنولوژی با برچسب های قدیمی به این صورت است که برچسب در زمان ساخت قالب در درون قالب استفاده می شود. اما برچسب های قدیمی بعد از ساخت ظرف و قالب بر روی آن با استفاده از چسب چسبیده می شود.

تکنولوژی IML

مزیت استفاده از تکنولوژی IML برای کارخانه ها

استفاده از تکنولوژی IML برای برچسب انواع ظروف قطعا دارای مزایای عالی می باشد. مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و همچنین عدم استفاده از چسب اضافی و کاهش هزینه تمام شده از جمله مزایای استفاده از این تکنولوژی می باشند.

مقاومت برچسب ظروف با استفاده از تکنولوژی IML در برابر مواد شیمیایی و خراش نیز بسیار بالا می باشد. در نتیجه کیفیت ظاهری محصولات عرضه شده توسط کارخانه ها بسیار زیبا و با کیفیت بوده زیرا هیچ عامل محیطی و شیمیایی بر ظاهر و نوشته های برچسپ تاثیر نخواهند گذاشت. به طور کلی می توان مزایای استفاده از ظروف IML و کاربرد تکنولوژی IML در صنعت پلاستیک را به موارد زیر تقسیم کرد:

  • ابزاری سودمند برای کارخانه ها با جلب نظر مشتری به دلیل ظاهر زیبا
  • ارزش افزوده محصول بیشتر می شود
  • از این ظروف می توان استفاده های مجدد کرد
  • قیمت مناسب و به صرفه بودن
  • حفظ سلامت مصرف کننده به دلیل ماندگاری طولانی محصولات
  • تنوع در طراحی و کیفیت بسیار زیاد
  • مقاومت عالی در برابر خط و خش و آب
  • عدم آلوده شدن ظروف به دلیل استفاده از ربات های IML

کاربرد تکنولوژی IML

در صنایع مختلفی از تکنولوژی IML استفاده می شود. برچسب زنی با استفاده از آی ام ال تنها کاربرد بسیار کوچک این تکنولوژی است. در ایران از تکنولوژی IML در صنایع مختلف از جمله قالب زنی استفاده می شود.

لیبل چسبی، لیبل های پی اس، لیبل های پوششی و … از کاربرد های IML در بازار جهانی هستند. اما استفاده از شیوه مدرن در سال های اخیر در صنعت برچسب گذاری مانند استفاده از ربات چسب گذار قالب بسیار رشد چشمگیری داشته است.

تکنولوژی IML

فرایند تولید ظروف به روش IML

با استفاده از ربات های قطعه گذار و قطعه بردار، لیبل های چاپ خورده به درون قالب هدایت می شوند. لیبل طراحی شده با خواسته مشتری طراحی می شود. نکته مهم این است که محدودیتی برای استفاده از ظروف ساخته شده از تکنولوژی IML در صنایع بسته بندی وجود ندارد.

ظروف IML تمام استاندارد های لازم بسته بندی به لحاظ بهداشتی و سایر استاندارد های رایج را دارا می باشد. با استفاده از نیروی الکتریسیته ساکن لیبل بر روی دیواره قالب تثبیت خواهد شد. سپس مواد پلاستیکی به داخل قالب با استفاده از ربات IML تزریق می شود. در عین حال قطعه لیبل گذاری شده توسط ربات جدا می شود و لیبل بعدی در قالب قرار داده می شود.

انواع لیبل زنی قالب

به طور کلی انواع لیبل زنی قالب با استفاده از تکنولوژی IML انجام می شوند.

قالب تزریق پلاستیک، قالب تزریق بادی و فرم دهی حرارتی انواع لیبل زنی می باشند که از تکنولوژی IML در صنعت پلاستیک از آنها استفاده می شوند. از لیبل زنی قالب تزریق پلاستیک برای ظروف کوچک تا یک کیلو گرم و درب این ظروف که در صنایع غذایی کاربرد داشته استفاده می شود. این شیوه در میان شیوه های دیگر لیبل زنی بسیار مرسوم و کاربردی تر است.

از روش قالب تزریق بادی به طور معمول برای بطری های بزرگ تا 5 کیلو گرم که برای محصولات بهداشتی و زیبایی مانند شامپو و برای محصولاتی چون روغن موتور استفاده می شود. از روش فرم دهی حرارتی نیز به طور معمول برای سطل های کوچک مواد غذایی و خوراک دام استفاده می شود.

تکنولوژی IML

جمع بندی

تکنولوژی IML در ایران و در صنعت پلاستیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه نوین برای برچسب زنی قالب ها و انواع ظروف استفاده می شود. ظروف IML ساخته شده توسط ربات ها تمام مزایای و استاندارد های لازم را دارند. برند آرین ربات یکی از بهترین برند های سازنده این ماشین می باشد که استفاده از آن در تکنولوژی IML بسیار مرسوم می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x