دستگاه چاپ IML و کاربرد آن در صنعت پلاستیک

دستگاه چاپ IML

فهرست مطالب

امروزه دستگاه چاپ IML در تولید و بسته بندی محصولات مختلف نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این دستگاه یکی از جدید ترین و پیشرفته ترین دستگاه هایی است که در صنعت پلاستیک برای ایجاد لیبل قالبی از آن استفاده می کنند. دستگاه لیبل قالبی در دهه هشتاد میلادی برای اولین در کشور آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل مزیت ها و ویژگی های منحصر بفرد این لیبل، استفاده از این روش در انواع بسته بندی ها بسیار مرسوم شد. در ادامه به دستگاه چاپ IML و کاربرد های مختلف آن در صنعت پلاستیک خواهیم پرداخت.

دستگاه چاپ IML

دستگاه چاپ IML چیست؟

دستگاه چاپ IML دستگاهی است که در صنعت پلاستیک و برای تولید چاپ های تزریقی و لیبل های قابلی استفاده می شود. IML مخفف واژه های in mold labeling می باشد. این دستگاه باعث می شود بسته بندی محصولات نسبت به انواع دیگر بسیار با کیفیت تر و واضح تر باشد.

دستگاه لیبل قالبی می تواند نام محصول، شرکت تولید کننده و برند آن را با کیفیت بسیار بالایی روی بسته بندی محصول حک می کنند. این نوع چاپ مانند چاپ های دیگر به راحتی پاک نمی شود. زیرا جزئی از ظرف پلاستیکی است. در روش های قدیمی تنها برچسب را روی ظرف می چسباندند. اما امروزه برچسب خود به قسمتی از ظرف تبدیل شده و جز ظرف پلاستیکی می شود. این نوع بسته بندی برای محصول می تواند نشان دهنده کیفیت بالای محصول باشد. به همین دلیل بسیاری از برند ها از این نوع دسته بندی برای تبلیغات و افزایش فروش محصول خود بهره می برند.

دستگاه چاپ IML در کارخانه ها

دستگاه چاپ IMl در کارخانه های تولید صنایع غذایی و صنایع شیمیایی بیشترین کاربرد را دارد. با استفاده از این دستگاه می تواند برچسب محصول و توضیحات آن را به جزئی از محصول تبدیل کرد. به گونه ای که این برچسب با هیچ روشی از ظرف جدا نمی شود. این لیبل زنی قبل از وارد شدن محصول به بسته بندی انجام می شود. دستگاه های چاپی که این چاپ را انجام می دهند تولید شرکت های خارجی می باشند. همچنین می توان از این فناوری برای درج اطلاعات مهمی روی محصولات استفاده کرد. اطلاعاتی که نباید هیچ وقت پاک شوند و توجه به آن ها ضروری می باشد. از این روش چاپ می توان در انواع کارخانه های تولید محصولات استفاده کرد. زیرا این نوع چاپ برای هیچ نوع بسته بندی هیچ محدودیتی قائل نمی باشد.

دستگاه چاپ IML

این دستگاه چگونه فرایند چاپ را انجام می دهد؟

فرایند لیبل زنی توسط دستگاه چاپ IML و به روش های مختلفی انجام می شود. اما اصول کار در همه ی آن ها یکی است. قبل از هر چیزی لیبل باید توسط شرکت های سازنده لیبل، طراحی و تولید شود. سپس این لیبل ها باید به صورت خشابی در دستگاه چاپ IML قرار گیرند. ربات چاپ IML بازو هایی دارد که می توانند لیبل ها را درون محفظه قرار دهند. این بازوها توسط نیروی مکش این کار را انجام می دهند.

از مشکلات چاپ با ربات چاپ IML این است که ممکن است لیبل ها به هم بچسبند و بازو دو عدد لیبل را همزمان بردارد. به همین دلیل باید لیبل ها به گونه ای کنار هم گذاشت که به هم نچسبند. یکی دیگر از مشکلات این چاپ نگه داشتن لیبل در قالب ربات چاپ IML می باشد. لیبل در دستگاه های مختلف توسط نیروی مکش و یا الکتریسیته ساکن در قالب نگه داشته می شود. سپس مواد مذاب وارد قالب می‌شوند و لیبل جزئی از بدنه ظرف می شود. نیروی مکش قدرت بسیار خوبی دارد. اما اگر لیبل مقاومت خوبی نداشته باشد، نیروی مکش می تواند باعث خراب شدن آن شود.

مزیت های استفاده از چاپ لیبل با این دستگاه

چاپی که توسط دستگاه چاپ IML انجام می شود نسبت به چاپ های قدیمی از مزایای بسیار با ارزشی برخوردار می باشد. مزیت های این چاپ ارزش استفاده از این نوع چاپ را بسیار بالا می برد.

  • سرعت تولید این نوع بسته بندی نسبت به بسته بندی های قدیمی بسیار بیشتر است.
  • باعث بالا بردن اعتبار برند کالا می شود.
  • این نوع چاپ را نمی توان به هیچ عنوان از ظرف بسته بندی جدا کرد.
  • کیفیت رنگ و وضوح این نوع چاپ بسیار بالا می باشد.
  • نسبت به روش های دیگر قیمت مقرون به صرفه ای دارد.
  • عملیات لیبل گذاری را به راحتی در زمان ساخت ظرف انجام می دهد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x