ربات های تزریق پلاستیک و کاربرد های آن

تزریق پلاستیک

فهرست مطالب

ربات تزریق پلاستیک در صنعت

با بروز شدن علم و صنعت، استفاده از ربات ها به امری مهم و حیاتی در آمده ، در صنعت تزریق پلاستیک نیز، امری ضروری است. استفاده از ربات تزریق پلاستیک نیز در صنعت تزریق پلاستیک، ویژگی های فراوانی را به همراه دارد که به طور خلاصه به آن می پردازیم.

ربات های تزریق پلاستیک ،  نقش مهمی را در صنعت تزریق پلاستیک عملی می کنند.

به طور مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد :  خروج قطعه از قالب تزریق پلاستیک ، جدا کردن هات رانر از قطعه ، چیدمان قطعات ، جابجایی قطعات ، قرار دادن اینسرت یا لیبل درون قالب و سایر.

تقسیم بندی ربات ها در این صنعت

پرکاربردترین ربات در این صنعت، ایستا است که به 6 گروه تقسیم بندی میشود :

1- ربات کارتزین و موارد استفاده آن در صنعت

سه محور اصلی دارند و به صورت خطی در سه جهت X,Y,Z حرکت میکنند. دامنه کاری این نوع ربات، مستطیل می باشد. ربات هایی که در صنعت تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرند در دسته بندی ربات های کارتزین قرار میگیرند. دامنه کاری آن ها به صورت پنوماتیکی است.

2-ربات های بازویی

ربات هایی بازو دار که فاصله های هر بازو به صورت دوار می باشد. حداقل از دو مفصل دارد و با توجه به سختی عملیات اجرایی، امکان اضافه کردن 10 مفصل نیز وجود دارد.از این ربات ها درصنایعی مانند صنعت خودروسازی جهت جابجایی قطعات، جوشکاری، رنگ آمیزی و … استفاده می گردد.

3-ربات های اسکارا

ربات های اسکارا از دو بازو یا به اصطلاح از دو لینک تشکیل شده از است که در راستای در محور X,Y حرکت کرده و در محور Z ثابت است.

بسته به راندمان و عملکرد قسمت گریپر، این ربات توانیی حرکت در جهت Z را نیز دارد. دامنه کاری این نوع ربات به شکل یک استوانه می باشد. ربات های اسکارا برای نصب کردن قطعات برد ها و یا تنظیم کردن قطعات استوانه ای در داخل سوراخ های مشخص مورد استفاده قرار بگیرند.

4-ربات های موازی

سیستم مکانیکی تشکیل شده از چندین زنجیره برای یک پلتفرم در جهت پشتیانی از آن. 6 محرک خطی داراست.

موارد استفاده آن : شبیه سازی پرواز یا اتومبیل . دامنه کاری این ربات نیز، نیم کره است.

5- ربات های استوانه ای

دامنه کاری این ربات ها، همان طور که از اسمش مشخص هست، به صورت استوانه ای می باشد. این ربات ها دارای یک محور هستند که به صورت ثابت است و چرخش آن به صورت دورانی می باشد. موارد کاربرد این ربات ها در صنعت جوشکاری نقطه ای، مونتاژ و سایر موارد.

6- ربات های کروی

دامنه کاری این دسته از ربات ها، به صورت کره می باشد. این ربات دارای سه محور می باشد، که دو محور آن دوار و محور دیگر آن خطی است که با توجه به سختی عملیات میتواند محور های بیشتری را نیز به آن اضافه کرد. برای جابجایی قطعات، عملیات مونتاژ وسایر موارد قابل استفاده است.

مزایای استفاده از این نوع ربات در صنعت

۱- کم شدن نیروی انسانی

۲- ایجاد امنیت فیزیکی و جانی کارفرما

۳-  افزایش راندمان و بازدهی تولید

4- بهبود کیفیت قطعه

5- کاهش ضایعات

6- قدرت حمل بار بیشتر

7- دقت کار بالا

8- برچسب گذاری در تولید قطعات IML

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x