ظروف IML و همه آنچه باید درباره آن بدانیم!

ظروف IML

فهرست مطالب

ظروف IML و همه آنچه باید درباره آن بدانیم!

امروزه تبلیغات نقش غیرقابل‌انکاری در معرفی و فروش محصولات از جمله محصولات خوراکی و بهداشتی دارد. یکی از راه‌های این تبلیغات در سال‌های اخیر چاپ برچسب‌ها و لیبل‌های متنوع و جذاب بر روی بسته‌بندی محصولات به‌ویژه محصولات غذایی و بهداشتی بوده است. در واقع هنگامی که مشتریان در فروشگاه‌های بزرگ و رنگارنگ به دنبال محصولات موردنیاز خود می‌گردند یکی از عواملی که آن‌ها را به سمت محصول خاصی جذب می‌کند شکل ظاهری، رنگ و طرح لیبل آن است. پس در نتیجه هر چه نوع بسته‌بندی و جزییات آن جذاب‌تر باشد احتمال این که مشتریان آن محصول را خریداری کنند بیشتر است.

در سال‌های اخیر استفاده از ظروف IML که این نیاز را به بهترین شکل تامین می‌کند طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. اگر علاقه دارید درباره این ظروف بیشتر بدانید و در فروش محصولات از آن بهره ببرید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

چیستی ظروف IML به زبان ساده

ظروف IML مخفف ظروف (In Mold Labeling) به معنی لیبل‌گذاری و برچسب‌گذاری درون قالب (به طور هم‌زمان با تولید ظروف) است. در گذشته از برچسب یا لیبل روی ظرف‌های پلاستیکی استفاده می‌شد. اما امروزه نام برند به همراه طرح‌هایی جذاب و رنگ‌های مختلف هنگام تولید بر روی خود ظروف حک می‌شوند. برچسب، بخشی جدانشدنی از بدنه ظروف تولید شده به این روش است. در واقع در ظروف آی ام ال برند و طرح کاملا به ظرف چسبیده و نمی‌توان آن را از ظرف جدا کرد. این شیوه لیبل‌گذاری جایگزین نوین‌تر و بهتری برای روش‌های قبلی برچسب‌زدن است.

ظروف IML
نمونه ای از ظروف IML

مراحل گام‌به‌گام تولید ظروف IML

در گام اول تولید ظروف IML برچسب موردنظر مشتری، به‌وسیله تأمین‌کننده برچسب، طراحی، چاپ و دایکات (نوعی برش و قالب‌زنی) می‌گردد.

در گام بعدی لیبل‌های آماده‌شده به‌وسیله ربات IML (از طریق مکش یا خلا) برداشته شده و به درون قالب برده می‌شود.

برچسب با استفاده از نیروی الکتریسیته ساکن بر روی دیواره قالب ثابت می‌شود.

مرحله بعدی تزریق مواد پلاستیکی مذاب به داخل قالب است. بدین ترتیب برچسب بخشی از بدنه می‌شود. به طور هم‌زمان قطعه برچسب‌گذاری شده به‌وسیله ربات از قالب جدا می‌شود و برچسب بعدی در قالب قرار می‌گیرد. سپس این مراحل تکرار می‌گردد.

نمونه‌ای از ربات‌های مورد استفاده در فرایند تولید ظروف IML

مزیت‌های استفاده از این ظروف

در ادامه به بعضی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این ظروف اشاره می‌کنیم.

  • کاهش هزینه‌ها

همان‌طور که گفتیم لیبل‌گذاری توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود و در این روش نیازی به نیروی انسانی نیست. بنابراین این روش نسبت به روش‌های دیگر هزینه‌های کمتری دارد و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

  • بالا بودن کیفیت چاپ

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ظروف IML بالا بودن کیفیت چاپ در این ظروف است.

  • سازگار با محیط‌زیست

جنس برچسب و ظرف‌های بسته‌بندی از یک نوع ماده است و می‌شود آن‌ها را با هم بازیافت کرد. بنابراین ظروف IML دارای سازگاری بیشتری با محیط‌زیست هستند.

  • مقاومت مناسب در برابر دما

ظروف پلاستیکی مواد غذایی معمولا باید در دمای پایین و یخچال نگهداری شوند. به همین دلیل ظروف IML که مقاومت خوبی در برابر دما دارند گزینه مناسبی در این زمینه هستند. این ظروف در مقابل چین‌وچروک و یا ترک‌خوردگی هم مقاومت خوبی دارند.

  • سرعت بالا در چاپ

در این روش مرحله چاپ به طور هم‌زمان با فرایند تولید انجام می‌شود. به همین دلیل میزان زمانی که برای تولید صرف می‌شود از روش‌های دیگر کمتر خواهد بود.

  • امکان تغییر طرح در کوتاه‌ترین زمان

در روشی که ذکر کردیم این امکان وجود دارد که در زمان کوتاهی طرح را تغییر داد.

  • نقش تاثیر گذار در تبلیغات و معرفی محصول

همان‌طور که گفته شد استفاده از ظروف IML به دلیل طرح و ظاهر زیبا و رنگ‌های جذاب تأثیر مثبتی در معرفی و فروش محصول خواهد داشت.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ظروف IML ، مراحل تولید آن و مزیت‌های استفاده از این ظروف نسبت به ظرف‌های دیگر پرداختیم. باتوجه‌به مطالب گفته‌شده می‌توان گفت استفاده از ظروف IML روشی کارآمد و پر مزیت برای بسته‌بندی محصولات است.