چگونگی انجام و مراحل چاپ IML

چاپ IML

فهرست مطالب

فرایند چاپ IML باعث می‌شود تا یک بسته بندی شیک و مقاوم به بازار عرضه شود و مشتریان از چنین شرایطی خشنود و راضی باشند. ربات IML شناخته شده‌ترین دستگاه در این زمینه است. شرکت‌های مختلفی اقدام به چاپ ظروف IML می‌کنند که آرین ربات نیز، یکی از آن شرکت‌های معتبر است. وجود پیشرفته‌ترین دستگاه‌های چاپ در این زمینه که مجهز به چا‌پ‌های UV و متالایز هستند، انجام می‌شود. قالب برش مهمترین قطعه‌ای است که در چاپ توسط IML مورد توجه قرار می‌گیرد. فرایند قالب گیری بعد از برش خوردن انجام شده و این مرحله تکمیل می‌شود. در انواع ظروف پلاستیکی برای ارائه تبلیغات از این روش استفاده می‌کنند. انواع ظروف بستنی، آجیل، سطل‌های رنگ و صدها ظرف مختلف که در اطراف خود می‌بینید به این روش تولید شده‌اند. 

چاپ IML

روش‌های مختلف برای چاپ بر روی ظروف IML

ظروف IML در چاپ توسط ربات‌های آی ام ال مورد توجه قرار می‌گیرند. روش‌های متفاوتی برای چاپ IMLروی این ظروف وجود دارد. اگر موافق باشید به بیان این روش‌ها بپردازیم.

فرایند تزریقی در چاپ IML

روش اول چاپ تزریقی است. در چاپ IMLبه این روش همانطور که از نام آن پیداست به معنای تزریق مواد به قالب است. وجود پلیمرهای گرم در این روش کار برچسب گذاری را آسان می‌کنند. در این روش مایعی که گرما دیده دارای جرم زیادی شده و سپس به قالب منتقل می‌‌شود. پس از مدتی گرما از بین رفته و سرد می‌شود که در این مرحله، قالب گیری انجام شده است. به بیان ساده‌تر، قالب تزریق به قالب IML منتقل شده و سپس برچسب مورد نظر داخل قالب قرار می‌گیرد. مرحله خنک شدن آن مهم است که باعث باز شدن قالب شده و ظروف IML  توسط برچسب آغشته به سطح حاضر می‌شود. چنین برچسب‌هایی پس از قالب گیری برای سطل رنگ، ماست، کره و مواردی مانند اینها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش بیش از 50 درصد چاپ IML در صنعت را به خود اختصاص داده است.

چاپ IML

در چاپ IML قالب‌گیری دمشی یا ضربه‌ای به چه صورت است؟

چاپ IMLبه روش ضربه‌ای برای ساخت ظروف پلاستیکی که به عبارتی میان تهی هستند قابل انجام است. برای اجرای قالب‌گیری دمشی، ابتدا IML که قرار است چاپ شود از قبل درون قالب فولادی گذاشته می‌شود. بعد از آن موادی که پلاستیک هستند به داخل قالب ریخته می‌شود. البته مواد پلاستیکی باید حرارت مناسب را دیده باشند. سپس 2 قسمت قالب در سطح آن بسته می‌شود. انتقال دمای گرم و فشار زیاد پلاستیک را تحت فشار قرار داده و باعث تولید قالب می‌شود. چاپ لیبل IML هم در این مرحله مورد توجه قرار می‌گیرد. ظروف شوینده و روغن به این روش تولید می‌شوند. البته بهتر است این را هم بدانید که برای استارت چاپ IML در ایران برای این روش، تمهیداتی اندیشیده شده است. بیش از 30 درصد تولید ظروف IML  در دنیا نیز سهم این روش است.  

چاپ آی ام ال به روش حرارتی یا TIML

چاپ IMLبه روش شکل‌دهی حرارتی اغلب روی ظروف پلاستیکی سفت انجام می‌شود. گرم کردن TIML و دریافت شکل یک قالب مهمترین کاری است که در این روش انجام می‌شود. در این مرحله، زمانی که پلاستیک سرد شده یا به عبارتی از دمای بسیار گرم آن کاسته شود دقیقا به همان قالب ابزار مورد نظر تغییر شکل می‌دهد. از این روش برای تولید بسته‌های مانع که در ورزش کاربرد دارند، استفاده می‌شود. در این روش، ورق‌های ترموپلاستیک که در زمان حرارت دیدن، نرم خواهند شد در این روش کاربرد بالایی دارند. با این حساب، این ورق‌ها قبل از اینکه به داخل قالب وارد شوند، حرارت می‌بینند. پس از آن ورق پلاستیکی به صورت آرام وارد شده و قالب بسته خواهد شد. در این مرحله شکل گیری انجام می‌شود. به عبارتی ترکیب و مخلوط  TIML با پلاستیک مورد توجه است.  

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x